For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl/Cmd-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske

ICS

ICS - modul i CIMICS

ICS (Incident Command System) er en arbeidsmetodikk innen krisehåndtering utviklet for å effektivisere ledelse og håndtering av hendelsen, og brukes i dag spesielt innen olje- og gassbransjen.  

 

Følgende prinsipper ivaretas gjennom ICS:

  • Enhetlig ledelse: Hver enkelt forholder seg til kun én leder
  • Enhetlig terminologi: Dette skal sikre lik forståelse og unngå forvirring
  • Ledelse mot mål:  Dette skal ivareta at den overordnede målsetting nås
  • Fleksibel organisasjon: for å ivareta at kun de ressurser som er påkrevet involveres
  • Begrenset kontrollspenn: For å ivareta et fornuftig ansvarsområde

 

I ICS utarbeides det planer for hver 24 timer, innen følgende kjerneaktiviteter:

  • Kommando og ledelse
  • Operasjoner (gjennomføring)
  • Planlegging
  • Logistikk
  • Økonomi og administrasjon

 

Alle arbeidsprosesser, all organisering og alle sluttprodukt av planleggingssyklusen er organisert rundt dette. Imidlertid krever dette at oppstarten av 24-timersperioden, hvor besluttede tiltak og aksjoner/oppgaver skal iverksettes, så starter også arbeidet med å lage neste 24 timers plan. ICS gjør det derfor nødvendig å ha to store tanker i hodet samtidig:

  1. Utføre besluttet plan, og
  2. Legge en ny plan

 

CIM er en svært godt egnet plattform for å utvikle og implementere arbeidsmetodikken fra ICS. One Voice har startet arbeidet med å utvikle nødvendig funksjonalitet i CIM slik at ICS støttes.

 

ICS ansees av mange som svært fleksibelt og anvendelig, uavhengig av sektor og type virksomhet, og uavhengig av type hendelse og omfang/alvorlighetsgrad på denne. Flere trekker frem at det med ICS er svært fleksibelt og enkelt å tilpasse kriseorganisasjonen fra døgn til døgn avhengig av behov og situasjonen, at det er enkelt å involvere eksterne ressurser, at de enkelte skjema er ryddige og oversiktlige.

 

ICS ivaretar derved en god struktur hva angår vurderinger og oversikt på fasiliteter, materiell, personell, prosedyrer og kommunikasjon – uavhengig av hvordan hendelsen håndteres og organiseres.

 

Del på